torsdag 17. juni 2010

Machu Picchu
















Hei hopp alle sammen! Som sagt så vet eg at det e leenge siden eg har blogga, men det e kje så lett å oppdriva internett i fjellene :)
Fort oppsummert; Siste eg blogga va vell i mai, då va me i Cordoba- Argentina. Nå e me altså i Ecuador,ja det går fort i svingane her :)
Så me har vært innom Chile, Bolivia og Peru.
I Peru va me sjølsagt å besøkte Machu Picchu, Inkariket oppe i fjellene,det va heilt utroligt! Det e ein plass eg har sitt masse bilder av å drømmt om å komma te, ,å plutseligt så va eg der ! Me reiste opp te Machu Picchu klokkå 5.30 om morningen, då går fysste bussen opp. Me satte oss i bussen som sko ta oss me på ein 30 min kjøretur opp te "the lost city". Me va trøtte, men allikavell kjempe spennte.
Oppe på toppen, me inngangen, venta me på guiden vår " Pedro", ein morsom liten fyr som visstnok snakkte "engelsk" :)
Når me kom oss inn så va det ganske tåkete, nogge som va litt dumt, men me fekk beskjed om at det sko letta seinare på dagen å det gjorde det! Det va heilt fantastisk å stå på toppen å skua utøve ein by som tok 150 år å bygga!








Me brukte heile dagen på å gå rundt å ta bilder samt lesa om dei forskjellige byggningane. Det va meiningen at me sko klatra opp Huaynapicchu, som e et fjell rett bak byen, fra toppen der kan ein se me ner på byen i fuglaperspektiv, men som sagt va det ganske tåkete. Uansett om det letta utøve dagen så ligge Huaynapicchu ein del høgare enn selve byen, så me droppa det å brukte tiå på å gå rundt sjøl ! :)

Ska prøva å blogga litt i mårrå og , e nå i Ecuador kor me har internett :) HURRA!
En español :
Hola todos J Ha sido un tiempo, pero ahora por fin tengo internett. No es tan facil encontrar en internett en Los Andes. Desde Argentina nos han sido en Chile, Boliva, Peru y ahora Ecuador. Ha sido un viaje largo y rapido, pero muy muy lindo!
en Peru nos visitan “el mundo perdido de los Inkas”, y fue INCREIBLE!! Siempre he soñado visitar Machu Picchu, y fue increible que por fin estaba allí ¡ Es un ciudad que tomò 150 años para construirla, y tambien es uno de los 7 maravillos de mundo.

Muy temprano de mañana nos tomamos el bus para Machu Picchu, a las 5.30 de la mañana. Cuando llegamos el tiempo fue muy nublado, pero mas tarde el fue mucho mas mejor. Entonces podriamos ver toda la ciudad de los Inkas.
Estábamos destinados a subir Huaynapicchu, una gran montaña detrás de la ciudad, pero que yo dijo antes, el dia fue muy nublado. Sin embargo vimos la ciudad desde abajo, y que era bueno. la montaña es más alta que la ciudad, es por eso que la niebla era allí.
Ahora nos estamos en Ecuador, en un lindo ciudad que se llama Guayaquil ! :) Pero hace MUCHO MUCHO calor aqui! pero es como nos gusta :)
Hasta Luego *

4 kommentarer:

  1. Åh, det må vere en fantastisk opplevelse :) Fikk dåkke ta buss heilt opp? Har hørt om mange som må gå i mange tima, men er vel forskjellige måtar å kome seg dit på :)

    SvarSlett
  2. Mariaaaaa, så heldig du e=) Glede meg te å sjå deg igjen og høyre om alt du har opplevd :D

    SvarSlett
  3. Henriette: Me kunne gått Inkatrailen som e ein 4 dagers tur ,men me hadde kje så god tid, så me slengte oss på latsiå å tok bussen :) Eg og va ganske overraska øve at bussen jekk heilt opp, men det gjorde an jammen meg :)

    Karoline: Ja eg og glede meg te å se deg ijenn :D å eg har masse å fortella å masse bilder :)

    SvarSlett
  4. Nyyydelige bilder kjære Maria.Virkar utrule spennande denna turen:) Og tusen takk for kortet:))kjempe koseleg:))
    Kos deg mykje vidare!!

    go klem

    SvarSlett